CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday 7 December 2008

riCKeTtSial..

Assalamualaikum..

Actually aku tengah exam sekarang ni. Tapi ade gap 2 hari untuk hari ahad dan raya haji. So macam biasa lah,dah diberi kelonggaran masa ni,mula lah rasa malas balik nak study walaupun sedar masih ada lagi 2 paper (ENT n ophthal). 5th n 6th aku ade commed ppr. Nak cakap sikit lah pasal ppr ni.

Pada kebiasaannya, mestilah ppr 1 akan lebih mudah dari ppr2. Sama lah dengan commed ni SEPATUTNYA. So macam biasa,bila 2 hari lagi nak start ppr 1, aku fokus habis kat ppr ni. Actually ppr ni banyak topik nya,tp yang main nyer untuk essay questn adelah Epidemiological study dan satu lagi pasal communicable diseases. Yang menarik nak cakap kat sini part communicable dss ni lah. Sebabkan dalam buku Park (text book) tu terdapat kira2 30 lebih kot jenis dss,so lazim nya mengikot logik akal yang tak seberapa ni,agak tak larat tuk aku hafal semua dss tu. Sebabnya tajuk ni (communicable dss) cumalah cover 30% ppr1..so aku pilih je dss yang pernah keluar past year sekali dengan dss yang ade dalam question bank. Tu pun dah banyak,adelah dalam 10 lebih dss sekali dengan National Programme die sekali.

Mengikut kajian aku yang tak seberape ni, dss yang selalu ditanyer adelah seperti typhoid,cholera,chicken pox, TB, leprosy, AIDS, STD, malaria, chikengunya, brucellosis, anthrax, rabies dan beberape dss yang lain. Memandangkan banyak lagi topik-topik lain yang kene bace, aku just tumpu dan study kat dss ni je lah. Sekali yang kuar adelah RICKETTSIAL DSS!!!!!!!!!!!!!!!!

so faham2 lah ape yang aku cuba buat. Tak perlulah nak cakap kat sini. hehehe... ok lah tu, dah macam tu kehendak keadaan...terima je dengan hati terbuke (ayat pasrah). Moga aku lepas sudah le. So kat sini aku dan rakan-rakan KMC lain sama-sama memerlukan doa korunk tuk permudahkan urusan kami dan diberi kejayaan khususnya kat ppr 1 commed tu dan seterusnya untuk paper yang lain-lain.

Pengajaran nya, bak kata Anor, "kite tak boleh salahkan pembuat soalan tu 100% pun,sebab ape2 hal pun tajuk tu ade je dalam buku Park yang agak tebal tu." Ade betul gak kate2 die tu, kalau kite jenis mencari alasan, tak kemane lah kita,kekal di takuk lama lah jawap nya. So bagi mereka2 yang akan mengambil ppr commed (harap2 semua budak batch aku lepas dan tak perlu ulang ppr ni), khususnya batch KMC '06...selamat menghapal semua penyakit-penyakit dalam buku park itu dengan GIGIH sekali dgn national (India) prgrm dia sekali ok..tak ketinggalan tajuk2 yang lain!!! Insya'Allah sama-sama doa agar semua urusan kita dengan niat yang betul akan dipermudahkan. GAMBATE!!!

Kesempatan ni gak nak ucap selamat hari raya haji kat semue yang meraikannya. Moga kita sama-sama fahami makna perayaan ini sendiri...dan jangan lupa doakan kejayaan aku dan kawan-kawan KMC yang lain...

Assalamualaikum..

p/s:otak dah sampai Malaysia..

0 kata-kata kawan: