CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday 20 July 2008

Sumpah Kutuk Keji dan Hina

Sesungguhnya orang yang terkena zalim itu mendoakan celaka ke atas orang yang menzaliminya sehingga suatu kecelakaan yang dibalakan ke atas orang yang zalim itu melebihi daripada balasan yang patut diterimanya. Maka orang yang pada mulanya zalim tadi (telah menjadi kena zalim pula) lalu ia menuntut haknya pada hari kiamat nanti ke atas orang yang kena zalim yang mendoakan celaka ke atasnya.

Dalam aku sangap2 menghabiskan weekend aku kali ni,aku selak2 ah buku. Terjumpe hadis tu. Agak menarik nak share hadis tu kat sini sebagai panduan dan peringatan diri aku dan kawan2 gak.
Dalam huraian hadis tu,die memberi contoh mereka yang suatu ketika dulu mengutuk Hajjaj bin Yusof As Staqafi. Al Hajjaj ni merupakan seorang gabenor Kufah ketika itu di zaman Bani Umaiyyah.Dia seorang alim tetapi banyak membuat kezaliman.
Ade seorang ulama' zaman tu berkata
"Sesungguhnya Allah akan menyiksa orang yang memaki Al Hajjaj dengan lidahnya seperti Allah menyiksa Al Hajjaj kerana zalimnya kepada orang lain"
So ape yang aku paham dari cerita dan hadis ni,jangan lah kita kutuk dan sumpah2 orang. Sejahat mana pun orang tu,tu cuma pendapat diri kita sahaja dan kita takde hak pon nak label kan dia jahat atau baik. Malah dalam kita perhatikan orang melakukan kezaliman ni,sebenarnya kita patut jadikan dia iktibar pada diri kita. Pernah aku baca gak kisah nabi Isa a.s.
Orang bertanya pada Isa a.s siapa yang mengajar dia adab-adab. Isa a.s berkata "Tidak ada sesiapa yang mengajar adab kepadaku. tetapi apabila aku melihat kejahilan (kezaliman),maka timbullah dalam diriku untuk menjauhkan diri daripadanya."
Kira semua orang ade peranan,yang baik kita contohi,dan mereka yang berlaku zalim n jahil,kita ambil iktibar. Tapi aku tak maksudkan kita patut kecoh2 label kan orang tu baik atau jahat,cume jadi panduan diri kita sahaja. Ni pendapat aku sahaja,moga diperbetulkan kalau salah.
Assalamualaikum

2 kata-kata kawan:

Anonymous said...

Hmm.. btollah ape yg izwan ckp tu. kite jgn cepat menghukum org based on kelakuan die.Maybe ade reason die buat mcm tu. so, berbaik sangkalah dgn sume org, nescaya kite akan bahagia. walaupun kdg2 org nmpak kite mcm org bodoh, tp sebenarnye kitelah yg menang. SO, AMBIKLAH AL-QURAN DAN SUNNAH SEBAGAI PETUNJUK bkn nyer khabar2 angin atau ckp2 org yg xtau dr mane sumbernye. Especially di zaman fitnah skrg ni. InsyaAllah.

Mohd Izwan Samion said...

Thanx dgn komen n pendapat yang dikongsi.. =p