CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday 23 July 2008

Kisah Malu

Macam hari rabu yang lain,kitorunk adekan usrah lagi. Kali ni di rumah Mahfiz,Goda dan Firamir. Start agak lambat,sebab hujan. Tapi Alhamdulillah,ramai gak yang datang kali ni.
Kali ni giliran Zul bagi tazkirah. Dia bercakap pasal SYUKUR.Dalam tazkirah dia,ade dikongsi beberape ayat Al-Quran yang mana menyebut pasal bersyukur.


Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul,sungguh pun telah berlalu sebelumnya beberapa orang rasul. Apakah jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)? Barang siapa yang berbalik kebelakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudharat kepada Allah sedikitpun; dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.
(3:144)


Dalam ayat tersebut,agak jelas maksud dia. Kira dalam konsep bersyukur ni,kita akan mendapat balasan pahala. Namun jika kita tidak bersyukur, kita dikategorikan dalam umat kufur nikmat,yang mana bukan lah memberi kerugian kepada Allah,malah memberi keburukan pada kita. Dalam ayat ni,diceritakan kita patut bersyukur sebagai umat akhir zaman, sebab kita tergolong dalam umat Nabi Muhammad s.a.w dimana banyak kelebihan kita,mahupun dugaan.


Dan (ingatlah juga),tatkala Tuhanmu memaklumkan "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (ni'mat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (ni'mat Ku), maka sesungguhnya azabku sangat pedih.
(14:7)


Dalam ayat ni pula cukup jelas dinyatakan balasan mereka yang bersyukur dimana mereka akan dikurniakan ni'mat yang lebih dari Allah. Lebih harus kita ingat kat sini,balasan kalau kita tidak bersyukur (kufur ni'mat), azab api neraka menanti.
Dalam tazkirah Zul,ade dia share juga pasal cara-cara kita bersyukur.
1.bersyukur dengan hati
2.bersyukur dengan ucapan (kata-kata)
3.bersyukur dengan perbuatan

Cakap pasal bersyukur dengan kata-kata ni,ade dinyatakan dalam ayat Al-Quran..


Dan terhadap ni'mat Tuhanmu maka hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (dengan bersyukur)
(93:11)


Kalimah Alhamdulillah mebawa makna segala pujian bagi Allah.Kalimah ni selalu kita sebut sebagai tanda kita bersyukur.


Cakap pasal kalimah ni,teringat pula pasal satu hari ni. Aku berjumpe seorang ustaz,sebab masa tu dia nak join kitorunk dinner,makan seafood tu (susah nak makan seafood,sebab tak pandai buat). So dalam perjalanan ke kedai tu,kami bercakap pasal program yang kami budak Malaysia sini nak anjurkan, lebih kurang macam ceramah ah. Kami plan nak jemput penceramah dari luar (Malaysia).
So ustaz tu tanyer aku, "Bagus ke ilmu penceramah tu?"
Perghh dengar je soalan macam tu buat aku rase rimas. Mula-mula aku pikir,ustaz ni ingat dia bagus sangat ke?? (teruk tul pikiran aku mase tu). Tapi lepastu,bila pikirkan diri ustaz tu yang sungguh pandai menjaga kata-kata,so aku pikir lain pulak. Dia ni rasa kecil hati ke sebab tak jemput dia datang memberi ceramah??
Aku malas pikir banyak. Kalau aku tak jawap,nanti dia pikir aku sombong pula. So dengan senyuman yang agak tak ikhlas (berpura-pura) aku cakap, "Penceramah tu memang handal pon dan power habis ah dalam memberi ceramah." Ayat aku agak simple sebab tak mahu ustaz tu terasa ape-ape.
Habis je ayat yang aku cakap tu,aku lihat ustaz tu tersenyum sinis pulak. Ni apehal pulak dia senyum-senyum ni. Senyum cemburu ke sebab tak jemput dia? Atau dia pun berpura-pura senyum macam senyuman asal aku? Haish~ susah betul!
Ustaz tu tepuk bahu aku sambil mengelengkan kepala. Dia pon berkata, "Dalam kita memuji orang atau makhluk Allah yang lain, hendaklah kita lafazkan kalimah Alhamdulillah terlebih dahulu sebagai rasa kesyukuran kita ke atas ni'mat yang dikurniakan ke atas makhluk Allah itu. Sebab semua kelebihan dan ni'mat di atas muka bumi ni adalah kejadian dan ketentuan Nya. So semua pujian-pujian haruslah ditujukan kepada Maha Pencipta terlebih dahulu sebelum kita memuji makhluk Allah yang lain".
Aku macam biasa ah,cepat-cepat ubah muka jadi sopan santun (innocent),padahal menahan malu. Rupa-rupanya soalan dia hanyalah nak menguji aku. Mula-mula hilang terus mood nak makan sebab malu (ego),tapi bila pikirkan squid masala yang pedas dan sedap,aku layan je..
Dari kisah aku ni dan tazkirah Zul, aku rasa banyak benda yang boleh dapat. Memang ah aku yakin semua orang tahu maksud bersyukur dan erti kalimah alhamdullilah itu sendiri. Cuma kadang-kadang kita terlupa konsep syukur itu dan makna sebenar kalimah alhamdullilah itu. So sebagai peringatan (tazkirah) kepada diri saya terlebih dahulu dan kawan-kawan lain, jadilah kita umat yang bersyukur dan berdoa dan berusha lah kita untuk tidak tergolong dalam mereka yang kufur ni'mat. Sesungguhnya azab Allah itu pedih.
Assalamualaikum..

0 kata-kata kawan: